Πρόγραμμα Πολιτιστικής Εκπαίδευσης «Σχολεία Πρεσβευτές Πολιτισμού-Παιδιά Πρεσβευτές Πολιτισμού»
Φέτος είχαμε την ευκαιρία στο Σχολείο μας να εφαρμόσει το Πρόγραμμα Πολιτιστικής Εκπαίδευσης «Σχολεία Πρεσβευτές Πολιτισμού-Παιδιά Πρεσβευτές Πολιτισμού», το οποίο σχεδιάστηκε από το Υφυπουργείο Πολιτισμού και υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας Αθλητισμού και Νεολαίας. Σκοπός του Προγράμματος είναι η καλλιέργεια πολιτισμικής συνείδησης και έκφρασης, θέτοντας ως στόχο να βοηθήσει τους/τις μαθητές/τριές να διαμορφώσουν πολιτιστική ταυτότητα και να καλλιεργήσουν την αισθητική τους. Σε αυτό το πλαίσιο το Πρόγραμμα επιχορηγούσε επισκέψεις των μαθητών/τριών σε χώρους πολιτισμού, μουσεία, επαφές με δημιουργούς προκειμένου οι μαθητές/τριες να ανακαλύψουν και να αποκαλύψουν τα ταλέντα τους στις τέχνες και στα γράμματα.
Συνάντηση 1η:
Γνωριμία της ομάδας παιδιών -πρεσβευτών και πρώτη επαφή τους με το πρόγραμμα μέσω της ενημέρωσης που είχαν από τη συντονίστρια του προγράμματος.
Γνωριμία με τις διάφορες εθνικότητες μαθητών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Παρουσίαση του διάφανου κουτιού που δόθηκε στις εκπαιδευτικούς κατά την παρουσίαση του προγράμματος στη Λευκωσία. Έπειτα, άρχισε ένα παιχνίδι αναγνώρισης των αντικειμένων που περιείχε το κουτί, τα οποία αποτελούν μέρος της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου. Απαντήθηκαν τα ερωτήματα: τι είναι πολιτισμός, ποια τα χαρακτηριστικά του δικού μας πολιτισμού και ποια του πολιτισμού των μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία.
Στη συνέχεια κάθε μαθητής και μαθήτρια πήρε το φάκελο με το όνομα του και έγραψε το χωριό ή το χώρο καταγωγής του προκειμένου να γίνει συζήτηση για τα ιδιαίτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής.
Συνάντηση 2η:
Συζήτηση για τη λέξη «αξία». Έγινε επεξήγηση της με αναφορά σε δύο μαθήματα στην λογοτεχνία και στην ιστορία για να γίνει συσχετισμός. Στη συνέχεια διαβάστηκε το παραμύθι «Τα γυάλινα κλουβιά». Με το πέρας της ανάγνωσης ζητήθηκε από τους μαθητές να γράψουν σε χαρτί ποιες αξίες διέκριναν στο παραμύθι και έπειτα να τις κατατάξουν ανάλογα με το ποιες θεωρούν σημαντικότερες από τις άλλες.
Συνάντηση 3η-4η:
Έγινε προσπάθεια αλλαγής του κόσμου μέσα από το παιχνίδι. Οι μαθητές/τριες έπαιξαν με το φιδάκι και παίζοντας, ανακάλυψαν και γνώρισαν διάφορες μορφές τέχνης προκειμένου να καταλήξουν σε αυτές που θα τους απασχολούσαν για την υλοποίηση του προγράμματος. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπήρξε για την ζωγραφική και για το χορό.
Συνάντηση 5η:
Επιχειρήθηκε να δοθεί νέο νόημα στη γλώσσα μέσα από ένα διασκεδαστικό παιχνίδι λέξεων. Οι μαθητές/τριες έγιναν για λίγο ποιητές/τριες εκφράζοντας τα συναισθήματά. Δόθηκε σε όλους/όλες το ποίημα του Κώστα Μόντη «Μάτια». Διάλεξαν τις λέξεις που ήταν πιο κοντά τους και τους εξέφραζαν και στη συνέχεια με τις λέξεις που επέλεξαν δημιούργησαν κάτι δικό τους με καινούργιο νέο, με διαφορετική προσέγγιση και μάτια.
Η πρώτη επίσκεψη της πολιτιστικής επιτροπής αποτελούμενη από μαθητές/τριες του Σχολείου μας πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Χαρακτικής του Χαμπή στη Πλατανίστεια, όπου δεχτήκαμε μια ζεστή φιλοξενία από τον κ. Χαμπή, μας ταξίδεψε με τις ιστορίες του και μας εντυπωσίασε με τα έργα του.
Η δεύτερη επίσκεψη μας έγινε στο Μουσείο Κώστα Αργυρού στο Μαζωτό, στο οποίο εκτίθενται δημιουργήματα του πρώτου επώνυμου Κύπριου ναΐφ γλύπτη, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές/τριες να γνωρίσουν ένα άγνωστο, γι αυτούς, κομμάτι της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας. Συνοδοί καθηγητές ήταν οι: Δημητρίου Χριστιάνα, Νατάσια Ψυλλάκη, Γεωργία Παναγιώτου, Κύπρος Βαλάνος.
Από την τελετή της τελικής παρουσίασης του προγράμματος Σχολεία Πρεσβευτές Πολιτισμού -Παιδιά Πρεσβευτές Πολιτισμού στη Λευκωσία στο θέατρο Παλλάς στις 10 Απριλίου 2025.
Τελικό πρότζεκτ και παρουσίαση από το Πρόγραμμα στο βίντεο που ακολουθεί:
Κατά τη διάρκεια του Flash Mob στην Πλατεία του Παλιού Λιμανιού διανεμήθηκε στους περαστικούς το ενημερωτικό έντυπο δράσεων μέσω του ακόλουθου QR Code.