• img1
  • img2
  • img3
  • img4
  • img5

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ Α ΤΑΞΗΣ

Λίγα λόγια για κάθε μάθημα που διδάσκεται στο σχολείο μας στη Α' Τάξη

 

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 

Α. ΚΕΙΜΕΝΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Το μάθημα διδάσκεται δύο περιόδους τη βδομάδα.

Σχολικό εγχειρίδιο: Ο λόγος ανάγκη της ψυχής

Στην τάξη ο μαθητής διδάσκεται ποιητικά και πεζά κείμενα  και καλλιεργεί την κριτική του σκέψη μέσα από τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:

1. Παιδικά – Σχολικά Χρόνια

2. Λαϊκή Παράδοση και Λογοτεχνία

3. Χιούμορ και Λογοτεχνία

Στο σπίτι ο μαθητής:

1. Διαβάζει προσεκτικά το κείμενο  που διδάχτηκε και προσπαθεί να το κατανοήσει.

2. Μελετά τις σημειώσεις του και ανακαλεί τα κύρια σημεία που επισημάνθηκαν στην τάξη.

3. Κάνει την κατ’ οίκον εργασία του για την οποία δόθηκε ήδη επεξήγηση στην τάξη. Σε περίπτωση που δε δοθεί εργασία για το σπίτι, ο μαθητής οφείλει να μελετά τις σημειώσεις του και να γνωρίζει το περιεχόμενο και τα δομικά στοιχεία του κειμένου (είδος, τόπος, χρόνος πρόσωπα, θέμα).

Αξιολόγηση:

Το διαγώνισμα Λογοτεχνίας περιλαμβάνει αποσπάσματα γνωστών και άγνωστων λογοτεχνικών κειμένων. Οι μαθητές καλούνται να αντλήσουν πληροφορίες από τα κείμενα και να απαντήσουν  με δικά τους λόγια σε ερωτήσεις που αφορούν το περιεχόμενο, τη δομή, το λεξιλόγιο και το ύφος τους.

 

Β. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας διδάσκεται τρεις περιόδους τη βδομάδα.

Σχολικά εγχειρίδια:

α) Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου, βιβλίο μαθητή

β) Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου, τετράδιο εργασιών

Βοηθητικά βιβλία:

- Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας

Στην τάξη η διδασκαλία είναι κειμενοκεντρική και όσα διδάσκονται στον μαθητή προσεγγίζονται μέσα από το κείμενο π.χ. πληροφορίες, δομή κειμένου, εκφραστικά μέσα, λεξιλόγιο, μορφοσυντακτικά φαινόμενα (γραμματική, συντακτικό).

Στο σπίτι ο μαθητής έχει ως κατ’ οίκον εργασία  κείμενα με ερωτήσεις κατανόησης ή  ασκήσεις για  εμπέδωση γραμματικοσυντακτικών φαινομένων.

Αξιολόγηση:

Οι μαθητές εξετάζονται σε άγνωστα κείμενα με ερωτήσεις κατανόησης κειμένων, ασκήσεις οργάνωσης του κειμένου, μορφοσυντακτικών φαινομένων, λεξιλογικές ασκήσεις και παραγωγή γραπτού λόγου (έκθεση).

 

ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΣΙΑ

Α. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Το μάθημα διδάσκεται δύο φορές τη βδομάδα το Α΄ τετράμηνο και τρεις το Β΄ τετράμηνο.

 

Σχολικό εγχειρίδιο: Δειγματικό Υποστηρικτικό Υλικό Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας                             Α΄ Γυμνασίου

Στην τάξη ο μαθητής διδάσκεται τρόπους απόδοσης και κατανόησης κειμένου από τα Αρχαία στα  Νέα Ελληνικά, προσεγγίζει κι αξιοποιεί  λεξιλογικές ασκήσεις και προσπαθεί να κατανοήσει τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα.

Στο σπίτι ο μαθητής εξασκείται στην ανάγνωση του κειμένου της ενότητας και στην απόδοσή του στα νέα ελληνικά (δεν απομνημονεύει τη μετάφραση του κειμένου). Ως κατ’ οίκον εργασία μπορεί να του δοθούν συγκεκριμένες προτάσεις για ορθογραφία ή ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού ως εμπέδωση στην ύλη που διδάχτηκε στην τάξη. Αν δυσκολεύονται  στην επίλυση των ασκήσεών τους πρέπει να ρωτούν τον/την καθηγητή/τρια τους τις απορίες τους στο επόμενο μάθημα.

Αξιολόγηση:

Ο μαθητής εξετάζεται:

-  στην κατανόηση – απόδοση του αρχαίου κειμένου στα Νέα Ελληνικά

-  ορθογραφία

- λεξιλογικές ασκήσεις

ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού

Β. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ (ΟΔΥΣΣΕΙΑ)

Το  μάθημα διδάσκεται δύο φορές τη βδομάδα το Α΄ τετράμηνο και μια το Β΄ τετράμηνο.

Στην τάξη το μάθημα της Οδύσσειας είναι συνήθως ένα ευχάριστο μάθημα για τους μαθητές, καθώς πολλοί από αυτούς γνωρίζουν το έπος είτε από άλλα βιβλία, είτε από κινούμενα σχέδια. Αυτό μπορεί να τους κάνει να αισθάνονται άνετα, αλλά δεν είναι λόγος για να μη μελετούν.

Στο σπίτι ο μαθητής μελετά προσεκτικά την ενότητα που διδάκτηκε στην τάξη και να προσπαθεί να την αποδώσει με δικά του λόγια. Μελετά τις σημειώσεις του και διεκπεραιώνει τις εργασίες του.

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση του  μαθητή στο μάθημα αυτό, καθώς και σε όλα τα φιλολογικά μαθήματα γίνεται με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:

-Συμμετοχή και Ενδιαφέρον

-Προσπάθεια

-Κατ’ οίκον Εργασία

-Διαγωνίσματα και μικρές ασκήσεις στο μάθημα της ημέρας

-Εργασίες-Projects

 

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Στην τάξη:

- ο μαθητής ελέγχει, διορθώνει και συμπληρώνει τις απαντήσεις του.

- σημειώνει πάντοτε στο τετράδιό του την κατ’ οίκον εργασία.

Στο σπίτι:

-λύνει προσεκτικά τις ασκήσεις του αφού προηγουμένως μελετήσει όσα διδάχτηκε  στο μάθημα.

ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ

-Βοηθούν το παιδί μόνο όταν συναντά δυσκολία στα μαθήματα (αποφεύγουμε να δίνουμε έτοιμες απαντήσεις)

-Ελέγχουν καθημερινά το παιδί τους (τετράδια, βιβλία, ασκήσεις, προφορική εξέταση).

 

ΙΣΤΟΡΙΑ

Η Ιστορία ως επιστήμη παρέχει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να γνωρίζει το παρελθόν του έθνους του και των λαών του κόσμου, να αναπτύξει κριτική σκέψη, να κατανοεί το παρόν και να σχεδιάζει ένα, όσο το δυνατό, πιο λαμπρό μέλλον για τη χώρα του και τον κόσμο γενικότερα με γνώμονα θεμελιώδεις αξίες, όπως είναι η έννοια της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας.

Το μάθημα της Ιστορίας στην Α΄ τάξη Γυμνασίου διδάσκεται δύο περιόδους την εβδομάδα. Η ύλη του μαθήματος αρχίζει από την Εποχή του Λίθου και φτάνει ως την Ρωμαϊκή Εποχή (4ος αι. μ.Χ).

Τα βασικά εγχειρίδια που χρησιμοποιούνται είναι δύο: Αρχαία Ιστορία και Ιστορία της Κύπρου. Ωστόσο, το μάθημα εμπλουτίζεται  με επιπρόσθετες ιστορικές πηγές, σύγχρονη τεχνολογία, επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους – μουσεία και άλλες δραστηριότητες, όπως π.χ. η κατασκευή χαρτών ή σύνταξη φανταστικών ιστορικών εγγράφων κτλ. Παράλληλα, εφαρμόζονται διάφορες μεθοδολογίες διδακτικών προσεγγίσεων, που εξυπηρετούν τους στόχους που τίθενται για το εκάστοτε μάθημα.

Οι μαθητές αξιολογούνται σε κάθε διδακτική περίοδο με στόχο την παροχή  κατάλληλης καθοδήγησης και τη βελτίωση των μαθησιακών τους αποτελεσμάτων. Η αξιολόγηση του μαθητή προκύπτει από ένα σύνολο κριτηρίων:

Γραπτή αξιολόγηση,

Προφορική συμμετοχή και απόδοση,

Ανάληψη εργασιών,

Συνέπεια στη διεξαγωγή του μαθήματος και των μεθόδων διδασκαλίας που εφαρμόζονται (π.χ. ατομική, συνεργατική, ομαδική μάθηση),

Συστηματική και επιμελής τήρηση σχετικών σημειώσεων και επιπρόσθετου σχετικού υλικού που διανέμεται.

Η μελέτη του μαθήματος βασίζεται στον εντοπισμό, την κατανόηση και την εκμάθηση των βασικών σημείων της κάθε διδακτικής ενότητας. Οι μαθητές μαζί με τον/την εκπαιδευτικό εντοπίζουν τα βασικά σημεία του μαθήματος μέσα από τα βασικά εγχειρίδια της Ιστορίας Α΄ Γυμνασίου.  Σημαντικές είναι, επίσης, οι σημειώσεις που καταγράφονται μέσα στο τετράδιο. Παράλληλα, διανέμονται, αρκετές φορές, φύλλα εργασίας, τα οποία ενσωματώνουν βασικά σημεία της διδακτέας ύλης και ασκήσεις που καλλιεργούν την κριτική σκέψη του μαθητή. Βασικό εργαλείο, ακόμα, είναι η μελέτη των ιστορικών πηγών που υπάρχουν μέσα στα βιβλία ή που διανέμονται από τον/την εκπαιδευτικό και που καθιστούν τη διδακτέα ύλη πιο κατανοητή (ιστορική πηγή: ένα κείμενο από την εποχή που μελετάται ή και μεταγενέστερο, μία φωτογραφία ενός μνημείου, έργου τέχνης κτλ.). Βασική προϋπόθεση της συστηματικής και ολοκληρωμένης μελέτης είναι και η επίλυση των σχετικών εργασιών που ανατίθενται στους μαθητές. Ολοκληρώνοντας τη μελέτη, οι μαθητές είναι σε θέση να αναφέρουν, να κρίνουν και να αξιολογούν τα ιστορικά γεγονότα που διδάχτηκαν.

Απώτερος στόχος των μεθόδων διδασκαλίας, αξιολόγησης και μελέτης που προαναφέρθηκαν είναι η δημιουργία υπεύθυνων και ελεύθερων δημοκρατικών πολιτών.

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Το μάθημα των Μαθηματικών διδάσκεται 5 περιόδους την εβδομάδα στην Α΄ και από 4 περιόδους στην Β΄ και Γ΄ τάξη. Ειδικά στην Α΄ Γυμνασίου  πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση, καθώς τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τις διαδικασίες που ακολουθούνται στο Γυμνάσιο.

Κάθε φορά ο καθηγητής παραδίδει στους μαθητές νέα ύλη με πολλές εφαρμογές και παραδείγματα για την καλύτερη κατανόηση της. Στο τέλος της περιόδου δίνει κατ’ οίκον εργασία η οποία συνήθως είναι λύση ασκήσεων για εμπέδωση της νέας ύλης.

Κατά τη διάρκεια της παράδοσης του μαθήματος ο μαθητής ακούει προσεκτικά και κάνει απορίες όταν δεν καταλαβαίνει κάτι. Αργότερα στο σπίτι μελετάει τη θεωρία από το τετράδιό του και από το βιβλίο του και λύνει τις ασκήσεις που του έχουν δοθεί  ως κατ’οίκον εργασία. Αν δυσκολεύεται ανατρέχει στα παραδείγματα του βιβλίου ή του τετραδίου του που λύθηκαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Στο επόμενο μάθημα ελέγχει αν έκανε σωστά τις ασκήσεις του και λύνει τις τυχόν απορίες του.

Η αξιολόγηση του μαθητή στα δύο τετράμηνα γίνεται ως εξής: Το 60% της βαθμολογίας του είναι από τη συμμετοχή του  μαθητή στο μάθημα, την διεκπεραίωση των εργασιών του που έχει για το σπίτι ή την συμμετοχή του σε διάφορα project και άλλα. Το δε 40%  είναι από το μέσο όρο των διαγωνισμάτων του, τα οποία διεξάγονται στο τέλος μιας ενότητας ή όποτε κρίνει ο καθηγητής αναγκαίο.

 

ΒΙΟΛΟΓΙΑ

Η διδασκαλία της Βιολογίας, στόχο έχει να οδηγήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες, μέσα από τη διερεύνηση του ζωντανού κόσμου στην απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων και μιας ολιστικής αντίληψης των Βιολογικών Επιστημών.

Η Βιολογία είναι ένα σύγχρονο μάθημα το οποίο κεντρίζει το ενδιαφέρον των μαθητών. Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, τα παιδιά θα μελετήσουν τα χαρακτηριστικά των ζωντανών οργανισμών και θα εξοικειωθούν στα πλαίσια που επιτρέπει η πανδημία με τη χρήση του μικροσκοπίου. Στη συνέχεια θα γνωρίσουν τα κριτήρια με τα οποία οι Βιολόγοι ταξινομούν τους οργανισμούς σε κατηγορίες και θα αναλύσουν τον τρόπο με τον οποίο οργανώνονται οι οργανισμοί. Τέλος , θα ερευνήσουν τον τρόπο με τον οποίο τρέφονται τα φυτά αναλύοντας τις τροφικές σχέσεις μεταξύ των ζωντανών οργανισμών και θα μελετήσουν την αναπαραγωγή στον άνθρωπο.

Στη τάξη λοιπόν οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν καθαρά τις ιδέες και τα συναισθήματα τους και να ακούνε με προσοχή τι έχουν να πουν οι συμμαθητές τους υποστηρίζοντας τη συμμετοχή όλων. Γίνεται προσπάθεια δημιουργίας ενός κλίματος εμπιστοσύνης και επικοινωνίας.

Με το τέλος της σχολικής χρονιάς λοιπόν, ευελπιστούμε να έχουμε μαθητές με βασικές γνώσεις για την κατανόηση του οργανισμού μας και του φυσικού κόσμου που μας περιβάλλει, αναπτυγμένες δεξιότητες για διερεύνηση και αναζήτηση λύσεων σε επιστημονικά προβλήματα και ζητήματα της καθημερινής ζωής, θετικές στάσεις απέναντι στο περιβάλλον και σεβασμό για την ζωή και το σημαντικότερο θα καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη και η δημιουργικότητα.

Αξιολόγηση μαθητών/μαθητριών

Για την αξιολόγηση των μαθητών/τριών λαμβάνονται υπόψη:

          -τα διαγωνίσματα

          -οι σύντομες γραπτές ασκήσεις στο μάθημα της μέρας

          -οι δημιουργικές εργασίες τύπου project

          -οι κατ’ οίκον εργασίες

          -η συμμετοχή στην τάξη και γενικότερα το ενδιαφέρον για το μάθημα

 

Οδηγίες για μελέτη

Ένα θέμα που απασχολεί τους μαθητές είναι το πώς πρέπει να μελετούν.

Επιβάλεται οι μαθητές να διαβάζουν το μάθημα της ημέρας και να αφομοιώνουν τα όσα παραδόθηκαν στην τάξη

Στο σπίτι οι μαθητές πρέπει να ετοιμάζουν τις εργασίες που τους ανατίθενται

Να διαβάζουν τις δραστηριότητες που συμπληρώθηκαν στην τάξη αφού αυτές συνοψίζουν την ουσία του μαθήματος

Όταν τα παιδιά προετοιμάζονται για διαγώνισμα πρέπει να συμβουλεύονται την ύλη που τους δόθηκε, φροντίζουν να διαβάζουν πολύ καλά το κάθε σημείο και να λύνουν ξανά τις ασκήσεις στην/στις ενότητα/τες.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

Ο σχεδιασμός του Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα της Πληροφορικής και Επιστήμης των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών βασίστηκε στην ανάγκη απόκτηση γνώσεων και στην καλλιέργεια των ικανοτήτων και δεξιοτήτων στους πιο κάτω βασικούς άξονες:

1.       Βασικές έννοιες της Πληροφορικής και της Επιστήμης Ηλεκτρονικών Υπολογιστών

2.       Υλικό / Αρχιτεκτονική ηλεκτρονικού υπολογιστή

3.       Λειτουργικά Συστήματα

4.       Λογισμικό Εφαρμογών

5.       Δίκτυα Υπολογιστών και Διαδίκτυο

6.       Βάσεις δεδομένων και ανάπτυξη πληροφοριακών συστημάτων

7.       Αλγοριθμική σκέψη, προγραμματισμός και σύγχρονες εφαρμογές

Το μάθημα καλύπτει και τις 7 θεματικές ενότητες κατά την διάρκεια του Γυμνασίου και βασίζεται στην γενική αρχή της σταδιακής εμβάθυνσης.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι στο Γυμνάσιο δίνετε η ευκαιρία στους μαθητές να παρακαθήσουν την εξέταση ECDL ( European Computer Driving License) στις ενότητες «Επεξεργασία κειμένου» στην Α’ Γυμνασίου, «Υπολογιστικά Φύλλα» και « Επεξεργασία Παρουσιάσεων στην Β’ Γυμνάσιου και «Βάσεις Δεδομένων» στην Γ’ Γυμνάσιου.

Στην Α΄ Τάξη τα παιδιά μαθαίνουν το περιβάλλον Windows. Το πρόγραμμα για την ενότητα 7, Αλγοριθμική σκέψη στην Α’ Τάξη, είναι το Scratch και τo πρόγραμμα για την επεξεργασία κειμένου είναι η Microsoft Word 2016.

Να υπενθυμίσουμε ότι με την χρήση των κωδικών για το office 365 και το ΤΕΑΜΣ, οι μαθητές μπορούν να κάνουν λήψη του πακέτου Office 365 και να το εγκαταστήσουν στους υπολογιστές και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές που έχουν. 

 

ΑΓΓΛΙΚΑ

Το μάθημα των Αγγλικών διδάσκεται 3 περιόδους την εβδομάδα. Αναφορικά με τη διδασκαλία του μαθήματος επισημαίνεται ότι:

Τα βιβλία αποτελούνται από το Student’s Book, όπου βρίσκονται οι διδακτέες ενότητες, και το Workbook, όπου βρίσκεται η πρακτική εξάσκηση.

Γίνεται εξάσκηση στις 4 βασικές δεξιότητες: Reading, Writing, Listening, Speaking

Ο μεγαλύτερος όγκος μάθησης γίνεται στην τάξη, έτσι τα παιδιά δεν έχουν μεγάλο φόρτο εργασίας στο σπίτι. Δίδονται στοχευμένες ασκήσεις εμπέδωσης στο σπίτι 1-2 φορές τη βδομάδα

Η αξιολόγηση συμπεριλαμβάνει την προφορική και γραπτή αξιολόγηση, δίνοντας περισσότερη βαρύτητα στην πρώτη. Τα παιδιά αμείβονται τόσο για την προσπάθειά τους, το ενδιαφέρον που επιδεικνύουν στο μάθημα, όσο και για την προετοιμασία τους.

Στόχος μας είναι να αγαπήσουν τα παιδιά τη γλώσσα και να αποκτήσουν πυρηνικές γνώσεις, αλλά και να εμπλουτίσουν τις γενικές τους γνώσεις μέσω των ειδικών βίντεο του Discovery Education, που θα τους χρησιμεύσουν  στη μετέπειτα πορεία τους και στην καθημερινή τους ζωή.

 

ΓΑΛΛΙΚΑ

Τα παιδιά της Α’ τάξης έρχονται σ’ επαφή με μια γλώσσα καινούργια χρησιμοποιώντας βιβλία που ακολουθούν τις πιο σύγχρονες διδακτικές μεθόδους. Η έμφαση στη διδασκαλία των Γαλλικών δίδεται στην επικοινωνιακή μέθοδο. Η προφορική συμμετοχή του μαθητή είναι το κλειδί της επιτυχίας γιατί βοηθά στην κατανόηση και στη σωστή προφορά.

Στόχος μας είναι να μπορεί ο/η μαθητής/τρια να επικοινωνήσει με τον/την καθηγητή/τρια του/της και τους/τις συμμαθητές/τριες τους στα ΓΑΛΛΙΚΑ, για να δείξει ότι είναι ενεργό μέλος της τάξης και ταυτόχρονα να βελτιώσει και να εξασκήσει τις προφορικές του δεξιότητες.

Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από την τάξη να συνθέτουν απλές προτάσεις, να υποδύονται ρόλους και να εκφράζουν τη γνώμη τους χρησιμοποιώντας τη γαλλική γλώσσα

Γι’ αυτό αναμένουμε από τους μαθητές να προσέχουν στην τάξη, να διαβάζουν σωστά και συστηματικά, να διεκπεραιώνουν την κατ’ οίκον εργασία τους για να φθάνουν στη γνώση, που είναι να επικοινωνούν σε ένα γαλλόφωνο περιβάλλον.

 

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Το μάθημα του Σχεδιασμού και Τεχνολογίας διδάσκεται και στις τρεις τάξεις του γυμνασίου.

Στην Α΄ τάξη είναι 1.5 ώρες και στιςΒ΄ και Γ΄ από μια ώρα την εβδομάδα.

Οι καθηγητές που διδάσκουν στην Α τάξη είναι: Ο κύριος Μιχάλης Περικλέους (Α1β,Α2β,Β3,Β4,Γ3,Γ4) και ο κύριος Σίμος Ιωάννου(Α1α, Α2α,Α3,Β1,Β2,Γ1.Γ5)).

Το μάθημα είναι εργαστηριοποιημένο και οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ομάδες.

ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Λύση προβλημάτων χρησιμοποιώνταςτην διαδικασία Σχεδιασμού, αποκτήσουν δεξιότητες με διάφορα εργαλεία και μηχανήματα που διαθέτει το εργαστήριο του σχολείου, υλοποίηση διάφορων κατασκευών.

Διδακτικά εγχειρίδια: Βιβλίο θεωρίας (Α,Β,Γ τάξεων) και βιβλίο εργασιών.

Η ύλη του μαθήματος χωρίζετε σε 7 ενότητες:

 

1. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ: Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση να επιλέγουν και να τεκμηριώνουν τη χρήση κατάλληλων υλικών σε κατασκευές.

2.ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: Τα παιδιά να μάθουν τα στάδια της Διαδικασίας Σχεδιασμού που απαιτούνται για την επίλυση κάποιου προβλήματος.

3. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ- ΣΧΕΔΙΟ: Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τεχνικές σχεδίασης για την δημιουργία κατασκευαστικών σχεδίων.

4. ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση  να αναφέρουν περιβαλλοντικά προβλήματα και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης.

5. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ: Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση να προγραμματίζουν απλά συστήματα ελέγχου.

6. ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ/ΗΛΕΚΤΟΝΙΚΑ: Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση να επιλύουν, σχεδιάζοντας προσομοιώνοντας και κατασκευάζοντας απλά ηλεκτρικά κυκλώματα.

7.ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ: Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν, να ονομάζουν και να εξηγούν τη λειτουργία διαφόρων μηχανισμών και να εφαρμόζουν σε κατασκευές.

Η αξιολόγηση του μαθήματος στηρίζεται στα εξής κριτήρια: 1. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ 2. ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ 3. ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ 5. ΑΤΟΜΙΚΕΣ Η ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ (PROJECTS).

 

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

Το μάθημα των θρησκευτικών Ά Γυμνασίου δεν είναι εξεταζόμενο μάθημα διδάσκετε δύο φορές την εβδομάδα και έχει ως θέμα η «Παλαιά  Διαθήκη προϊστορία του χριστιανισμού». Μέσα από την διδασκαλία της Παλαιάς Διαθήκης αναδεικνύεται η συμβολή της Βίβλου στη διαμόρφωση του παγκόσμιου πολιτισμού. Βασική επιδίωξη είναι η καλλιέργεια της ικανότητας των μαθητών να προσεγγίσουν τις βιβλικές διηγήσεις ερμηνεύοντας το αλληγορικό τους νόημα. Ειδικότερα οι μαθητές καλούνται να διακρίνουν την αγάπη ως το κατεξοχήν χαρακτηριστικό της σχέσης θεού και ανθρώπου.

Το βιβλίο περιλαμβάνει την εισαγωγή και πέντε κεφάλαια. Στην εισαγωγή γίνεται αναφορά γιατί μελετούμε την Αγία Γραφή,  τις κατηγορίες των βιβλίων της Π.Δ , τη σχέση με την Κ.Δ. , τους συγγραφείς, την θεοπνευστία των βιβλίων, ιστορικά γεωγραφικά στοιχεία της χώρας που εκτυλίχθηκαν τα γεγονότα , τη δημιουργία του κόσμου, του ανθρώπου και συνέπειες από την παρακοή.

 

Α κεφάλαιο: διηγήσεις των Πατριαρχών Αβραάμ Ισαάκ Ιακώβ και  Ιωσήφ.

Β κεφαλαίο: η ζωή των Ισραηλιτών στην Αίγυπτο,  απελευθέρωση με αρχηγό τον Μωυσή, δυσκολίες στην έρημο, παράδοση των 10 εντολών και κατάκτηση της Γης της Επαγγελίας.

Γ κεφάλαιο: ο λαός οργανώνεται με βάση το νόμο, εποχή των Κριτών και της Βασιλείας.

Δ κεφάλαιο:η εποχή της κρίσης, Προφήτες και οι Μεσσιανικές προφητείες.

Ε κεφάλαιο επιστροφή από την Βαβυλωνία αιχμαλωσία μέχρι τον ερχομό του Μεσσία.

 

Η αξιολόγηση των μαθητών δεν βασίζεται μόνο στα προειδοποιημένα διαγωνίσματα αλλά και στις ολιγόλεπτες ασκήσεις, συμμετοχή στην τάξη, κατοίκον εργασίες και μελέτες project.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ

Στο μάθημα της Μουσικής οι μαθητές θα πρέπει να έχουν μαζί τους πάντοτε το τετράδιο της Μουσικής (πεντάγραμμο) όπως έχουν πληροφορηθεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς και τα φυλλάδια εργασιών που τους δίνονται στα μαθήματα. Για το μάθημα δεν υπάρχουν κάποια βιβλία τα οποία θα πρέπει να έχουν μαζί τους. Ο αυλός δεν επιτρέπεται δυστυχώς λόγω κορωνοϊού για ευνόητους λόγους. Επιτρέπεται όμως η χρήση εικονικών μουσικών οργάνων χρησιμοποιώντας το κινητό τους ή άλλη έξυπνη συσκευή. Έτσι τους δίνεται η δυνατότητα να μπορούν να εκτελέσουν και να ενορχηστρώσουν μια απλή μελωδία, στο μάθημα.

Σε καμία περίπτωση οι μαθητές δεν είναι υποχρεωμένοι να αγοράσουν κάποια εφαρμογή ή κάποια συσκευή. Έχουν ήδη ενημερωθεί για τις δωρεάν εφαρμογές που μπορούν να εγκαταστήσουν.

Οι μαθητές αξιολογούνται σε κάθε μάθημα προφορικά και είναι το σημαντικότερο μέρος της αξιολόγησης τους. Επίσης γίνεται γραπτή εξέταση σε κάθε τετράμηνο.

 

ΤΕΧΝΗ

Το Μάθημα διδάσκει τη δημιουργική διαδικασία (εικαστική έρευνα - μελέτη, μορφολογικά - δομικά στοιχεία, πειραματισμούς με διαφορετικά μέσα / υλικά / τεχνικές, που συγκροτούν το έργο τέχνης.

Οι μαθητές διδάσκονται την Ιστορία της Τέχνης, δηλ. πώς να αναγνωρίζουν βασικές τεχνοτροπίες και χαρακτηριστικά σε έργα Τέχνης και κινήματα - ιστορικές περιόδους των εποχών και πολιτισμών.

Στην αξιολόγηση του μαθήματος λαμβάνονται υπόψη τα εξής :

Συμπεριφορά στην τάξη

Συνέπεια

Προσπάθεια

Ποιότητα του έργου

Καθαριότητα έργου και χώρου εργασίας

 

ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Οικιακή Οικονομία είναι ένα πολύπλευρο μάθημα με κύριο σκοπό την προάσπιση, τη βελτίωση και την προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας και της κοινωνικής ευεξίας των μαθητών, αφενός µε την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων τους και της κριτικής τους σκέψης και αφετέρου με την αναβάθμιση του κοινωνικού και φυσικού τους περιβάλλοντος. Οι μαθητές καλλιεργούν στάσεις και αναπτύσσουν δεξιότητες σε θέματα που αφορούν την προσωπική, οικογενειακή και επαγγελματική τους ζωή, ώστε να καταστούν αυτόνομα και παραγωγικά μέλη της κοινωνίας.

Πιο αναλυτικά, μέσα από το μάθημα αυτό οι μαθητές αναγνωρίζουν τη σημασία διαμόρφωσης ταυτότητας κατά την εφηβεία, μαθαίνουν να διαχειρίζονται τις αλλαγές που συμβαίνουν σε προσωπικό, οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο, βελτιώνουν την αυτοεικόνα τους και διαμορφώνουν ολοκληρωμένη και ισορροπημένη προσωπικότητα. Επιπλέον, εντοπίζουν και αναλύουν κριτικά τους παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία και τον τρόπο ζωής των ατόμων, εφαρμόζουν τρόπους πρόληψης ασθενειών και προαγάγουν την υγεία. Αξιοποιούν γνώσεις διατροφής, δεξιότητες και στρατηγικές, με σκοπό την προαγωγή ενός υγιούς τρόπου ζωής, ενισχύουν τις ικανότητες και δεξιότητες αντίστασης, έτσι ώστε να προλαμβάνουν τις επικίνδυνες συμπεριφορές όσον αφορά στη χρήση ουσιών. Ενημερώνονται για θέματα ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής, αναγνωρίζουν τη σημαντικότητα της διασφάλισης της σεξουαλικής και αναπαραγωγικής υγείας, διαχειρίζονται τη διαφορετικότητα χωρίς προκατάληψη. Επιδεικνύουν υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά και διεκδικούν τα δικαιώματά τους ως καταναλωτές, αποκτούν βασικές δεξιότητες διαχείρισης του χρήματος και αναγνωρίζουν και υπερασπίζονται τα δικαιώματα όλων των ατόμων του κοινωνικού συνόλου.

 

Διδακτικοί Μέθοδοι – Παιδαγωγική Προσέγγιση Στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας

Ως μέθοδος διδασκαλίας ορίζεται η συστηματική πορεία, την οποία ακολουθεί ο εκπαιδευτικός, ώστε να διατυπώσει τους στόχους, να οδηγηθεί στην επιλογή των κατάλληλων διδακτικών μέσων, να παρουσιάσει το διδακτικό υλικό στους μαθητές και να συνεισφέρει στην ανάπτυξη γνωστικών και ψυχοσυναισθηματικών δεξιοτήτων Η παραγωγική, η επαγωγική και δευτερευόντως η συγκριτική και η πειραματική αποτελούν τις μεθόδους διδασκαλίας που επιλέγει ο εκπαιδευτικός που διδάσκει το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας, προκειμένου να παρουσιάσει την εκάστοτε ενότητα. Η επιλογή της καταλληλότερης μεθόδου έγκειται στο διδάσκοντα, ο οποίος θα προβεί σε αυτήν με γνώμονα τις ικανότητες των μαθητών του, το γνωστικό τους υπόβαθρο και την εκάστοτε προς διδασκαλία ενότητα. Οι μορφές διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας είναι: η διάλεξη, η ερωτηματική – διαλογική, η διδασκαλία με τη χρήση εποπτικών μέσων, η ομαδοσυνεργατική, (π.χ στο κεφάλαιο με τις εξαρτησιογόνες ουσίες) η βιωματική κ.ά. Ως προς τα ψηφιακά διδακτικά σενάρια προσφορότερες μορφές διδασκαλίας θεωρούνται η ομαδοσυνεργατική και η διδασκαλία με τη χρήση εποπτικών μέσων. Ουσιαστικά, στα ψηφιακά διδακτικά σενάρια επιτυγχάνεται ένας συγκερασμός της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας με τη διδασκαλία με τη χρήση εποπτικών μέσων.

 

Κατά την φετινή χρονιά στο Γυμνάσιο μας χρησιμοποιούνται οι πιο κάτω μέθοδοι διδασκαλίας με σκοπό να διατηρείται αυξημένο το μαθησιακό ενδιαφέρον των μαθητών:

Ομαδικές εργασίες π.χ. στην ενότητα για τις εξαρτησιογόνες ουσίες

Τα projects

Οι δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος

Πρακτικές εργασίες μαγειρικής

Κατασκευές στην υφασματολογία

Δραματοποίηση ρόλων- θεατρικό παιχνίδι

Διαλογική αντιπαράθεση ( debate μεταξύ μαθητών)

Κατ’οίκον εργασίες με πρακτικές εφαρμογές π.χ. να ετοιμάζουν ένα υγιεινό γεύμα και να το φωτογραφήσουν

Παρουσιάσεις εργασιών στην ομάδα π.χ. στην ενότητα Οδική Ασφάλεια

Δημιουργία σύντομων ενημερωτικών φυλλαδίων

 

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση της οικιακής οικονομίας είναι η διαγνωστική, διαμορφωτική και τελική αξιολόγηση. Η διαμορφωτική αξιολόγηση επιτυγχάνεται μέσω των δραστηριοτήτων στα φύλλα εργασίας, ενώ η τελική αξιολόγηση είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί με ποικίλους τρόπους όπως: ερωτήσεις αντιστοίχισης, σωστού – λάθους, συμπλήρωσης κενών κ.ά. Ειδικότερα, στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας, και στα διδακτικά σενάριά του, είναι εφικτή η χρησιμοποίηση όλων των παραπάνω μορφών και τρόπων αξιολόγησης. Η επιλογή του τρόπου τελικής αξιολόγησης έγκειται αποκλειστικά στον εκπαιδευτικό, ο οποίος ανάλογα με το γνωστικό και μαθησιακό επίπεδο των μαθητών, το διαθέσιμο χρόνο και τα προσφερόμενα πραγματοποιήθηκε η καλύτερη δυνατή επιλογή.

 

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

«Νους υγιής εν σώματι υγιεί»

Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής έχει ως στόχο τη σωματική αλλά και την πνευματική ανέλιξη των παιδιών.  Κατά το μάθημα της Φυσικής Αγωγής διδάσκονται διάφορες αθλοπαιδιές, γίνονται ασκήσεις για τόνωση της φυσικής κατάστασης και διδάσκονται αθλήματα στίβου.  Τα παιδιά μαθαίνουν επίσης διάφορους χορούς.  Στο Αναλυτικό Πρόγραμμα της Φυσικής Αγωγής εντάσσεται επίσης και μέρος του μαθήματος των Πρώτων Βοηθειών.  Τα παιδιά πρέπει να φέρουν την καθορισμένη στολή.  Εντός της Αίθουσας Πολλαπλής Χρήσης χρησιμοποιούν μάσκα, ενώ στα αθλήματα που γίνονται σε ανοικτό χώρο, η χρήση της μάσκας δεν είναι υποχρεωτική.

Αξιολόγηση:

Λαμβάνονται υπόψη τα πιο κάτω κριτήρια:

Στολή

Συμμετοχή στο μάθημα

Αξιολόγηση ατομικών ασκήσεων

Πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας.

 

Γεωγραφία

Σκοπός του μαθήματος της Γεωγραφίας είναι να καταστήσει τους μαθητές μας ικανούς και συνειδητοποιημένους πολίτες στο παρόν τους αλλά και ως ενήλικες στο μέλλον να αξιοποιούν τη γεωγραφική γνώση έτσι ώστε να λαμβάνουν χωρικά ενημερωμένες και βιώσιμες  αποφάσεις από  τη σκοπιά της αειφορίας σε οικονομικά, κοινωνικά  και πολιτικά συγκείμενα αλλά παράλληλα να συμβάλλουν στην κατανόηση ,την αποδοχή και τη συνεργασία ανάμεσα σε όλες τις ομάδες (θρησκευτικές, εθνικές, εθνοτικές , πολιτισμικές ) με απώτερο σκοπό την ειρήνη και την περιβαλλοντική ισσοροπία. Σημαντικός επίσης σκοπός της Γεωγραφίας είναι οι μαθητές  να συνδέουν τα διάφορα φυσικά φαινόμενα  της Γης μας με τη δραστηριοποίηση του ανθρώπου  σε αυτήν έτσι ώστε να αντιλαμβάνονται την μεταξύ τους αλληλεπίδραση .

Η Γεωγραφία της Α΄τάξης διδάσκεται μια φορά την εβδομάδα μέσα από διάφορα τεχνικά μέσα όπως το εγχειρίδιο του μαθητού, τον Άτλαντα , τα διάφορα φύλλα εργασίας που δίνονται στους μαθητές και μέσα από τη χρήση του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.

Η αξιολόγηση των μαθητών περιλαμβάνει ένα σύνολο παραμέτρων όπως η γραπτή εξέταση του μαθήματος η οποία αποτελεί το 40%, η προφορική εξέταση σε συνδυασμό με τη συμπεριφορά του μαθητή η οποία αποτελεί το 30% , και το υπόλοιπο 30% που αφορά τα εγχειρίδια που χρησιμοποιούμε σε κάθε μάθημα, η εκτέλεση δραστηριοτήτων στο σπίτι και τα προγραμματισμένα project που ανατίθενται στους μαθητές.